nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: Krupop, Frank Stefan; GIB-Gesellschaft für Innovative Beschäftigungsförderung GmBH
  • Datum van publicatie: 1 november 2010
  • Datum van plaatsen: 4 november 2013

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: ‘Das gewand’ atelier voor kledingkunst, Düsseldorf
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

‘Das gewand’ atelier voor kledingkunst, Düsseldorf

2010 – Het atelier voor kledingkunst  ‘Das gewand’  (De mantel) in Düsseldorf, Duitsland maakt historische kostuums voor de grote opera- en theatergezelschappen in Europa.  Begin 2010 werkten er 22 mensen. 

Sociale innovatie

Begin 2010 heeft  ‘Das gewand’  een ‘krachtadvies’ (Potentialberatung) ingewonnen bij een adviseur van ABOS CONWORKS en met financiering van het land Noord Rhijn Westphalen en het Europees Sociaal Fonds, via GIB.  Op basis daarvan zijn de structuur van de organisatie en de afdeling marketing en sales versterkt en is teamwerk ingevoerd. 

Aanleiding

Het bedrijf is voortgekomen en gegroeid uit de drive en ambitie van de eigenaresse Angelika Sproll om haar visie op historische kleding in werkelijkheid om te zetten en daarvoor zelf het geschikte personeel te kunnen kiezen. De eigenaresse deed bijna alles zelf en droeg voor alles de verantwoordelijkheid. Met een snelle groei, zowel in oppervlakte en medewerkers als in prestigieuze klanten, werd de belasting erg groot voor haar. Bovendien was er de kans (en eigenlijk de noodzaak om concurrerend te blijven), om niet langer alleen maar dames- maar ook herenkostuums te maken. 

Aanpak

Samen met alle personeelsleden werd een SWOT-analyse gemaakt. Daaruit kwam naar voren dat de onderneming weliswaar niet de goedkoopste was in de markt, maar toch een goed gevulde orderportefeuille  had en een zeer goede naam in de branche dankzij de geleverde kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Maar de commerciële afdeling was niet up to date georganiseerd en er werd slechts 68% van het ondernemingspotentieel benut. Met de eigenaresse en het personeel werden maatregelen bedacht voor de verbetering van hard- en software, productieproces en kwaliteitscontrole.

De maatregelen werden in goed overleg geïmplementeerd, in de tweede fase. Er werden een productiemanager, een werkplaatsmanager en drie voorwerkende vakvrouwen aangewezen. Nieuw aangesteld werden een boekhouder en twee commercieel medewerkers. De eigenaresse kon hierdoor ontlast worden en weer gaan ondernemen.

De analyse- en veranderingsfase duurden 5 maanden en 10 adviesdagen. Daarna volgde nog een derde fase waarin een investerings- en stappenplan voor de uitbreiding van de onderneming werden ontwikkeld; dat kostte nog eens 3 adviesdagen en werd ook in een paar maanden gerealiseerd. 

De uitbreiding

In het voorjaar van 2011 werden ruimte gehuurd en een cheffin en twee vaklieden aangesteld voor een nieuwe afdeling Herenkostuums. 

Resultaten

De omschakeling kostte de eigenaresse en medewerkers veel energie. Maar leverde ook veel op.

Het bedrijf heeft zijn portfolio uitgebreid. In het veranderingsjaar werd een strategisch zeer belangrijke opdracht van de New Yorker Metropolitan Opera verworven die met enkele buitenlandse partners wordt uitgevoerd. De omzet is gestegen. De planning is sterk verbeterd. Er zijn drie nieuwe medewerkers bijgekomen. En in de teams wordt veel vaktechnische kennis doorgegeven die zo voor het bedrijf behouden blijft. 

Referentie

Krupop, Frank Stefan. Unternehmen in neuen Gewand. Potentialberatung bei der Werkstatt für Kleiderkunst „Das gewand“ (Ondernemen in een nieuwe mantel. Krachtadvies voor het atelier voor kledingkunst‚ De mantel‘) In: Heft1/2011. (zie de bijlage, in het Duits)

Voor meer informatie over het instrument de ‘Potentialberatung’, volg de link: http://www.gib.nrw.de/themen/arbeitsgestaltung-und-sicherung/potentialberatung

Thema’s: Dynamisch managen & Leiderschap; Teamwerken

Sector: Creatieve industrie

Bron: Case