nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: Mike Hoogveld; Managementsite
  • Datum van publicatie: 24 mei 2016
  • Datum van plaatsen: 24 mei 2016

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Agile Business: de acht principes van wendbare organisaties
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Agile Business: de acht principes van wendbare organisaties

2016 – De coverstory van Managementsite van maart dit jaar is een beschouwing van Mike Hoogveld over Agile Business, de succesfactoren, cases en een self assesment. 

Agile

‘Agile’ kan vertaald worden met: wendbaar, veerkrachtig, adaptief. Organisaties die ‘agile’ genoemd worden zijn lenig en flexibel en hebben een groot aanpassingsvermogen.

Het doel van dit artikel is te laten zien hoe je organisaties agile kunt maken. Dat dat steeds belangrijker wordt, laat de ondergang van bedrijven als Kodak, Mexx, V&D, OAD en meer zien. Bedrijven moeten bij het bepalen van de strategie goed kijken naar: Volatiliteit, onzekerheid (Uncertainty), Complexiteit en Ambiguity, het VUGA-niveau. 

Cases

Goede voorbeelden zijn General Electric, Mc. Donalds, Boeing, Philips, Nuon, KPN, ING, Lego en Wehkamp.

In het artikel worden er twee uitgelicht: General Electric en Mc. Donalds

General Electric heeft in 2012 een kleine fabriek voor koelkasten en verwarmingselementen geopend naast het hoofdkantoor. Hier werken productiemedewerkers samen met ontwerpers, engineers, marketeers e.a. en verkorten het ontwikkelingsproces en de levertijden en verlagen de prijzen van de producten.

Mc. Donalds heeft haar beleid van lean naar agile verschoven. Dat betekent dat ze een korte en iteratieve procescyclus hebben geintroduceerd. Ze proberen iets uit op een locatie luisteren goed naar de reacties van medewerkers en klanten en scherpen aan. Werkt het concept, dan wordt het snel uitgerold naar meerdere vestigingen, als het niet werkt stoppen ze er meteen mee. Een voorbeeld is het invoeren van een touch screen voor het plaatsen en betalen van bestellingen.

8 Principes

1. Waarde creëren door eenvoud en kwaliteit,

2. De klant begrijpen en de stem van de klant gebruiken,

3. Alignment van betrokkenen van alle afdelingen,

4. Empowerment van teams, end-to-end verantwoordelijkheden en vertrouwen,

5.Synchroon en visueel communiceren,

6.Leren van experimenteren,

7. Snelheid & flexibiliteit in de planning, korte iteraties,

8. Accountability van alle activiteiten, bij iedere iteratie de inspanning en de resultaten evalueren.

Referentie

Hoogveld Mike. Agile Business: de acht principes van wendbare organisaties. Succesfactoren, cases en een self assessment. In Managementsite, 22 mrt. 2016. Coverstory.

Het hele artikel is te vinden via de volgende link:

https://www.managementsite.nl/agile-business-acht-principes-van-wendbare-organisaties