nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: MT.nl
  • Datum van publicatie: 15 november 2019
  • Datum van plaatsen: 17 januari 2020

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Aldowa, best case in RISI
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Aldowa, best case in RISI

2019 - Aldowa is een Rotterdams metaalbedrijf, gespecialiseerd in het maken van metalen gevelbekleding. Het bedrijf bestaat sinds 1978 en is 12 jaar geleden overgenomen door Jan Boom en Allard Droste die het roer helemaal omgooiden. Eind 2019 werkten er 65 mensen bij Aldowa.
Aldowa is een van de goede voorbeelden in het onderzoek Slimmer werken, anders organiseren, dat door het Rotterdams Initiatief Sociale Innovatie (RISI) werd uitgevoerd en waarover eind 2019 werd gerapporteerd.

Sociale innovatie
Door het consequent toepassen van drie principes wisten Boom en Droste een in alle opzichten verouderd bedrijf te laten groeien tot een groter en innovatief projectbedrijf.
Hun eerste principe is: gééf medewerkers vertrouwen en zij nemen hun verantwoordelijkheid. Dat gaat zo ver dat nieuwe medewerkers bij Aldowa meteen een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijgen.
Het tweede principe is: negeer de 10% klagers, besteed aandacht aan de 80% mensen die het werk goed proberen te doen en vooral aan de 10% uitblinkers.
Het derde principe is: leef alsof je droom al is uitgekomen en handel vanuit die overtuiging. 

Aanpak
De twee nieuwe leiders zijn zonder veel omhaal vanuit de drie principes gestart en hebben die consequent toegepast. 

Werkwijze
De medewerkers zijn zelfsturend én zij bepalen de strategische koers mee. Wie een idee heeft over hoe iets in het bedrijf beter kan, checkt dit even bij de directie en voert het idee dan uit.
Dagelijks wordt met alle medewerkers een ‘stand up’ meeting gehouden waarin wordt besproken: ‘wat ging goed en wat niet, gisteren?’, ‘wat is vandaag de planning, wat kan er misgaan?’, ‘wie heeft gescoord?’ en ‘wie heeft de tip van de dag?’.
Verder geldt de 1-3-1 regel: medewerkers moeten ieder drie machines kunnen bedienen en elke machine moet door drie medewerkers bediend kunnen worden. Deze regel zorgt voor meer variatie en leermogelijkheden voor de medewerkers en meer flexibiliteit voor het bedrijf.

Resultaat
Het bedrijf heeft zich in korte tijd ontwikkeld van een onderneming die op prijs concurreerde volgens de specificaties van de opdrachtgever tot een bedrijf dat door architecten en projectontwikkelaars wordt uitgenodigd om mee te denken in de ontwerpfase.Twaalf jaar geleden waren er 12 medewerkers, eind 2019: 65. Het ziekteverzuim is in die tijd gedaald van 7% naar minder dan 2%.
Werk in portefeuille was toen 6 weken en is nu 52 weken.
De omzet ontwikkelde zich van 3 miljoen uit 211 opdrachten naar 18 miljoen uit 40 opdrachten.
Er lopen thans trotse en loyale medewerkers rond.

Lessons learned
De casus laat zien dat vertrouwen de basis is van een gezond en innovatief bedrijf. 

Referentie
Aldowa, in: ‘Slimmer werken, anders organiseren. Wat bedrijven in de Rotterdamse haven kunnen leren van sociale innovatie elders.’ Rick Hollen & Niels van der Weerdt, Onderzoekscoördinator Henk Volberda, 2019,  RISI  De volledige casebeschrijving is opgenomen in de bijlage.
In de bijlage ook een eerder verschenen artikel over Aldowa: Peters, Thijs. ‘Ondernemer Allard Droste schafte vaste werktijden en functieprofielen af.’ In: MT.nl Business. 26 januari 2017.
Zie ook: Droste, Allard. (2017) ‘Semco in de polder’. Boom Uitgevers Amsterdam.
Het gehele RISI rapport treft u aan in deze kennisbank via: www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/nl/kennis/kennisbank/slimmer-werken--anders-organiseren/1527

 

Thema’s: Dynamisch management & Leiderschap, Flexibel organiseren, Slimmer werken
Sector: Maakindustrie
Bron: Case

 

 



 

Zie ook: Droste, Allard. (2017) ‘Semco in de polder’. Boom Uitgevers Amsterdam.