Blauw Research gelooft in de kracht van enthousiasme

2016 – Blauw Research doet marktonderzoek voor organisaties die nieuwe markten willen verkennen. Op de website www.nieuworganiseren.nu staat een beschrijving van de organisatorische vernieuwingen bij dit bedrijf: ‘Blauw Research gelooft in de kracht van enthousiasme.’. Deze casebeschrijving wordt hieronder samengevat.

In 2018 wordt nog een artikel aan Blauw Research gewijd op de website van nieuworganiseren.nu (zie onder referenties).

De Sociale innovatie

Het bedrijf is georganiseerd in vijf ‘squads’ (teams) en één ondersteunend team. De squads zijn klantgericht ingedeeld; elk team heeft de eindverantwoordelijkheid over een klantgroep. In het ondersteunende team zitten de mensen die voorheen een staffunctie hadden in financiën, juridische zaken, ICT of werving. Het bedrijf presenteert zich ook anders dan collega-bedrijven. Een voorbeeld is de wijze waarop de resultaten van een onderzoek aan een klant worden gepresenteerd; het eerste en nadrukkelijk wordt gepresenteerd wat goed gaat. Dat enthousiasmeert. 

Aanleiding

Door technologische ontwikkelingen, de economische crisis en een steeds ruimere beschikbaarheid van data was er meer en meer aanleiding om zich te onderscheiden van andere research bureaus.

Aanpak

Een paar jaar geleden zijn het MT en de teammanagers bij elkaar gaan zitten en bedachten een nieuw organisatiemodel. Dat werd geïmplementeerd. Ze gingen werken in twee grote zelfsturende teams, alleen het managementteam bleef over van het management. Na een paar maanden raakte het bedrijf in een dip. Externe onderzoekers stelden vast dat de medewerkers zich alleen en hulpeloos voelden en dat ze moesten zoeken naar samenwerking. In overleg met de medewerkers is de huidige structuur met vijf kleinere teams en een support team gevonden en ingevoerd. Dat lijkt nu goed te werken.

Resultaten

Er worden geen resultaten beschreven in het artikel op de site.

Lessons learned

De overgang van werken voor een sturende baas naar zelfsturing is lastiger voor veel mensen dan te voren gedacht.

Je moet elkaar aanspreken op het moment dat iets niet goed gaat. Mensen moeten leren feed back te geven; daar wordt nu veel aandacht aan gegeven bij Blauw  Research.

Openheid en transparantie is makkelijker gezegd dan gedaan.

Referentie

Cornelisse, Sjoske: ‘Blauw Research gelooft in de kracht van enthousiasme’. Sept. 2016. Zie:

https://www.nieuworganiseren.nu/cases/blauw-research/

en

Sjoske Cornelisse: Throwback Thursday: Blauw research, van hiërarchie naar zelfsturing, April 2018.

Throwback Thursday: Blauw Research, van hiërarchie naar zelfsturing – nieuworganiseren.nunieuworganiseren.nu