nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: MKB Krachtcentrale, initiatief Syntens Innovatiecentrum
  • Datum van publicatie: 3 februari 2014
  • Datum van plaatsen: 3 februari 2014

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: BLW Kunststoffen
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

BLW Kunststoffen

2013 – ‘BLW Kunststoffen’ uit Nuenen levert zowel kunstof halffabricaten als compleet op maat bewerkte producten. Het bedrijf levert voornamelijk aan de machinebouw, maar ook aan de industrie en standbouw. De bewerkingsmogelijkheden zijn onder andere zagen, draaien, frezen, buigen, lijmen en polijsten. Deze bewerkingen maken het mogelijk een kant-en-klaar product te leveren. BLW heeft nu 24 medewerkers in dienst. 

De sociale innovatie
Een nieuwe directeur/eigenaar heeft een andere stijl van managen ingevoerd. Hij gaat uit van het beste van mensen en geeft hen vertrouwen. Met elke medewerker voert hij tweewekelijks een tienminutengesprek ‘om alles op tafel te krijgen dat nodig is om goed en fijn met elkaar te kunnen blijven werken’. 
De medewerkers krijgen budgetten om veranderingen en verbeteringen door te voeren.
Met de concurrenten wordt maandelijks gespart om kennis, klanten en oplossingen met elkaar te delen.  Met klanten worden alle financiën open en bloot gedeeld.
De diversiteit in het personeelsbestand die inmiddels bereikt is, wordt gekoesterd en verder uitgebouwd door als leerbedrijf te zorgen voor steeds nieuwe instroom en een gebalanceerde leeftijdsopbouw. 

Aanpak
In 2006 kwam een nieuwe bedrijfsleider bij het bedrijf werken, die in 2011 mede-eigenaar en directeur werd: Arold Moonen. Arold heeft  kort na zijn entree de ruimte gevraagd en gekregen om het bedrijf te verjongen en ook de menselijke maat weer de boventoon te laten voeren.  Als voorbeeld vertelt hij:  “Iedereen hier heeft de sleutel van het bedrijf. Mensen kunnen toch allemaal afsluiten en het licht uitdoen? Doen ze thuis ook, dus waarom hier niet?” Deze directeur is bevlogen over de onderneming, het vakmanschap en de vakman. Hij blinkt uit aan het persoonlijk aandacht geven aan de mensen. 

Resultaat
Het bedrijf is in een paar jaar van een hierarchisch gestructureerd, solide en hecht bedrijf met een hoge gemiddelde leeftijd veranderd in een bedrijf waarin de menselijke maat de boventoon voert en een divers samengesteld personeelsbestand werkt. Het bedrijf ademt openheid, transparantie, aandacht en vertrouwen uit. Dat heeft positieve effecten op verloop- en verzuimcijfers. 

Referentie
BLW Kunststoffen is in 2013 door Syntens uitgeroepen tot een van de ‘slimste bedrijven’ in Nederland. Het juryrapport is opgenomen in de bijlage.

Update 10 maart 2015: http://www.nieuworganiseren.nu/cases/blw-kunststoffen-samenwerken-en-vertrouwen/