Hoe is het nou met Familiehulp?
2017 – In 2016 ontstond Familiehulp uit de failliete thuiszorg organisatie TSN. 2.500 van de 12.000 medewerkers van TSN konden in de zelfsturende teams van Familiehulp aan de slag. (Dat er niet meer medewerkers van TSN konden overstappen, komt doordat het niet mogelijk was in korte tijd met vele Gemeenten contracten te sluiten.) In een bijdrage in het nieuwsbericht van Nieuworganiseren.nu vraagt Ben Kuiken zich af hoe het nu met deze medewerkers gaat.
De sociale innovatie
Buurtzorg NL heeft model gestaan voor de nieuwe organisatie: Familiehulp. De teams van 8 tot 12 medewerkers regelen samen de roosters, vervanging bij vakantie of ziekte, het aannemen van nieuwe medewerkers, het registreren van de uren en de verantwoordelijkheid voor de teamproductie.
Maar er zijn verschillen met Buurtzorg. Hier is er een coördinator en niet een coach zoals bij Buurtzorg. De coördinator ondersteunt bij computerwerk en contracten, accordeert een teamvoorstel voor de aanstelling van een nieuwe collega en speelt een actieve rol bij het begeleiden van iemand die langdurig ziek is of niet goed functioneert.
Aanpak
De 2500 – laag opgeleide – medewerkers gingen van de ene op de andere dag werken in zelfsturende teams. En dat ging eigenlijk meteen verrassend goed. Een gunstige factor is het dat thuiszorgmedewerkers alleen en zelfstandig bij de cliënten thuis werken.
Resultaten
De overhead van Familiehulp is beperkt tot 8 procent. Mede daardoor lijkt de organisatie nu winstgevend te kunnen draaien, tegenover een verlies van 10 miljoen per jaar bij TSN. Het ziekteverzuim is sinds de doorstart meer dan gehalveerd. Als er iemand ziek is, steunen de medewerkers elkaar en vallen ze voor elkaar in. De mensen hebben echt weer plezier in hun werk.
Referentie
Ben Kuiken, ‘Hoe is het nou met Familiehulp?’ In: nieuworganiseren.nu.
Zie: https://www.nieuworganiseren.nu/cases/hoe-is-nou-familiehulp/
Kenmerken