nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: Kuiken, B; Syntens
  • Datum van publicatie: 20 december 2012
  • Datum van plaatsen: 8 januari 2013

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Kesselaar Bouwbedrijf
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Kesselaar Bouwbedrijf

2012 - Kesselaar & Zn; Bouwbedrijf
32 mensen
Ketensamenwerking, persoonlijke ontwikkeling, nieuw organiseren

Aanpak
Het begon toen hij nog onderaannemer was, en net als de meeste van zijn collega’s flink werd uitgeknepen door de hoofdaannemer. ‘Ik liep voortdurend tegen de arrogantie van de aannemers aan. Dan hadden ze bijvoorbeeld vijf metselaars besteld voor de volgende week, maar belden ze doodleuk op vrijdagmiddag af omdat de slopers nog niet klaar waren. Dan zat ik dus weer het hele weekend te bellen om die jongens voor de volgende week onder dak te krijgen. Dus zei ik: “Bel die sloper nou gewoon eens op. Ga met elkaar om tafel zitten en stem met elkaar af wie wanneer aan het werk gaat.”Door dat te doen, konden we de tijd die nodig is om een woning te renoveren terugbrengen van 25 naar 10 dagen. Kijk, dan ga je onmiddellijk geld verdienen.’

Maar Kesselaar ging verder: hij maakte samen met zijn onderaannemers ook een gezamenlijke, open begroting. ‘Ik ging met ze om tafel zitten en stelde ze de vraag: wat heb je nodig om je bedrijf te voeren? Zoveel materiaal, zoveel uren, een gezonde winst: door alles te benoemen en iedereen te geven wat hij nodig heeft, haal je de discussie over geld van tafel en werkt iedereen gewoon aan het eindresultaat. Dat wil je hebben. We praten hier niet over geld, we praten over het werk dat we gezamenlijk tot stand willen brengen. Ook de opdrachtgever krijgt inzicht in de begroting, en kan precies zien wie wat aan de klus verdient. Dat scheelt allemaal een hoop gedoe en levert vooral fors kortere doorlooptijden en minder faalkosten op.’

Kesselaar probeert de betrokkenheid nog eens te vergroten door bij de opdrachtgever te bedingen dat hij niet alleen het gebouw mag neerzetten, maar ook het onderhoud mag doen. ‘Dan voer je hele andere gesprekken met elkaar, want dan heb je het niet meer over de prijs van het gebouw, maar over de totale kosten. Daarmee ontzorgen we de opdrachtgevervolledig.’

De mensen krijgen van Kesselaar veel verantwoordelijkheid. ‘Wij hebben bijvoorbeeld geen uitvoerder op een werk zitten. Waarom zou je ook? Die timmerman weet echt wel wat ie moet doen, daar heeft ie geen controleur voor nodig.`

Zo heeft niemand bij Kesselaar& Zn een functie- of taakomschrijving, omdat dit mensen volgens Kesselaar beperkt in hun groei en functioneren. ‘Neem Nigel. Die was timmerman, maar hij heeft een HBO-opleiding gedaan en is nu een onwijs goede calculator. Of Mike: 24 jaar oud, die draait in zijn eentje een project van twee miljoen. Dat is toch schitterend!’ Om ervoor te zorgen dat de veelal jonge medewerker veel leren, heeft Kesselaar een paar ervaren rotten in het vak rondlopen die zijn opgeleid als leermeester. Daarnaast werkt het bedrijf niet met vaste koppels, maar rouleren de teams elke veertien dagen.

Resultaten
Afgelopen jaar 60% meer omzet met zelfde aantal mensen
Verkorting doorlooptijd (bv. renovatie van 25 naar 10 dagen)
Minder faalkosten
Slimste Bedrijf van Nederland 2012

Verwijzing:
Bedrijf: www.kesselaarenzn.nl
Update augustus 2015: http://www.nieuworganiseren.nu/cases/de-piramide-omdraaien-en-de-werkvloer-boven/

Filmpjes:
http://vimeo.com/54201561  ;

https://www.youtube.com/watch?v=6OSHHuTTkek


https://www.youtube.com/watch?v=lptjUmSW4xQ


Update 21 augustus 2015: http://www.nieuworganiseren.nu/cases/de-piramide-omdraaien-en-de-werkvloer-boven/