nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: Krupop, Frank Stefan;
  • Datum van publicatie: 4 oktober 2010
  • Datum van plaatsen: 28 oktober 2013

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Kleines Unternehmen – grosse Innovationen: die Schawag GmbH
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Kleines Unternehmen – grosse Innovationen: die Schawag GmbH

2010 – Schawag BV is een familie- bedrijf in Plettenberg, NRW  in Duitsland  met 14 medewerkers en twee leerlingen. Het bedrijf ontwikkelde zich van een traditionele werkplaats in de Verwarmings en Sanitairsector tot een moderne werkplaats en dienstverlener.  Na een geleidelijke overname van de verantwoordelijkheden van zijn vader, werd  Ralf Schawag  begin 2009 de enige directeur.  Hij had toen al veranderingen in de bedrijfsportfolio, in de bedrijfsvoering en in het personeelsbeleid ingezet.

Sociale innovatie

De vernieuwing van de portfolio bestond uit een verbreding  van het aanbod naar Warmteterugwinning, Ventilatie en Regeltechniek in de industrie tot en met de planning voor de klant, het opstellen van de business case, het geven van financieringsadvies en de uitvoering. Het bedrijf werkt ook buiten de eigen regio. Er is een nieuwe huisstijl en een marketingplan ontwikkeld mede op basis van gezamenlijk ontwikkelde en gedeelde richtlijnen en waarden. Een van die waarden is de werkplaats – vooral bij klanten – schoon achter te laten.

Er is openheid in het bedrijf gekomen. Iedere medewerker kent de bedrijfscijfers en die worden elke maand besproken.  Ze hebben een cursus gevolgd om hun bedrijfseconomische kennis te verbeteren. Medewerkers delen nu in  administratieve en communicatieve taken. Daardoor krijgt de directeur meer tijd voor acquisitie en klantadvies. Overigens is het de bedoeling om de marketing  te verbeteren door de werknemers een actieve rol te geven: ‘marketing en personeelsontwikkeling in één’

Ook de organisatie is vernieuwd: er zijn een hoofd klantendienst, een hoofd projecten en een office manager  aangesteld waaraan de directeur taken kan delegeren.

Er is veel aandacht voor het behoud van employability. Daarvoor worden opleidingsvouchers van het land Nord  Rhein West Falen gebruikt. Daaruit kon op maat een online seminar over projectmanagement worden ontwikkeld. Er zijn (financiële) regelingen (secundaire arbeidsvoorwaarden)  voor de verdere scholing van de medewerkers. Daarbij gaat het niet alleen om vaktechnische opleidingen maar ook om bijvoorbeeld  fitness.

Oudere medewerkers worden vooral ingezet voor werk dat niet zo belastend is, zoals in de klantenservice.

Met alle medewerkers voert de directeur jaarlijks een ontwikkelingsgesprek waarin de behoefte van de medewerker aan vaktechnische, sociale en ondernemingsgerichte scholing wordt afgezet tegen de behoefte aan vaardigheden en competenties  van het bedrijf.

En als laatste punt wil Schawag in 2011 winstdeling invoeren als logische consequentie van de gezamenlijke nieuwe opbouw van de onderneming.

Aanpak

Deze vernieuwingen zijn met de medewerkers ontwikkeld.  Dit proces startte met en werd ondersteund door een advies van een marketing-adviesbureau dat  een ‘Potentialberatung’ (Potentie-advies op basis van een SWOT-analyse) uitvoerde,  tussen april en september 2009. 

De vader van de jonge directeur en de oudere medewerkers vatte de actie in het begin op als kritiek op hun werkwijze. De directeur moest hen ervan overtuigen dat vaktechnische kwaliteit tegenwoordig niet meer genoeg is.

De grote veranderingen gingen gepaard met scholing, cursussen en seminars.

Resultaten

Schawag doet haast niet meer mee aan aanbestedingen waarbij het om de prijs draait. Ze halen met kwaliteit en service en hun marketingactiviteiten  voldoende werk binnen. Het bedrijf is specialist geworden op het terrein van warmteregeling in de industrie en werkt nu ook buiten de regio.

De werknemers voelen zich nu medeverantwoordelijk voor de gang van zaken in het bedrijf. En ook praktisch zijn ze zelfsturend; bijvoorbeeld, wat de medewerkers op de bouwplaats nodig hebben, bestellen ze zelf.

In 2011 zal het bedrijf in een nieuw gebouw (een voormalig horeca etablissement) trekken en uitbreiden tot 15 medewerkers en drie tot vier leerlingen.

Het bedrijf heeft de Hagener Innovationspreis Personal (de Innovatieprijs voor personeel, uit Hagen) gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan MKB bedrijven die het op een bijzondere wijze lukt om met zijn personeelsbeleid de innovatiekracht te verhogen.

Referentie;  Krupop, Frank Stefan, Kleines Unternehmen – grosse Innovationen: die Schawag GmbH. (Kleine onderneming – grote innovaties: Schawag BV). Heft2/2010 (Zie de bijlage) Voor meer informatie over GIB en de Potentialberatung zie:

http://www.gib.nrw.de/site/homepage/arbeitsbereiche/beschaeftigungsfaehigkeit/potentialberatung.

Thema’s: Duurzame inzetbaarheid, Dynamisch managen & Leiderschap, Innovatie & Innovatievermogen, talentontwikkeling, MKB.

Sector: Bouw- en installatie-techniek

Bron: Case, Artikel