nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: GIB-Gesellschaft für Innovative Beschäftigungsförderung GmBH
  • Datum van publicatie: 14 december 2009
  • Datum van plaatsen: 11 december 2013

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Oskar Lehmann & Co.; Innovaties in een familiebedrijf.  Bewustzijn van herkomst en toekomst
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Oskar Lehmann & Co.; Innovaties in een familiebedrijf. Bewustzijn van herkomst en toekomst

2009 – Oskar Lehmann & Co. is een fabriek voor thermoplastische kunststofonderdelen voor diverse toepassingen in Blomberg-Donop, in Noord Rijn Westfalen, Duitsland. Het bedrijf verkoopt deze producten in heel Europa,  Australië, Zuid Amerika en Singapore. Het bedrijf wordt geleid door de dochter van de oprichter: Melanie Lehmann. Het bedrijf is voortgekomen uit een uitvinding van Oskar: de injectiegietmachine. Hij kon de machine niet in productie nemen om financiële redenen, maar het lukte wel om hem als productiemiddel van kunststofonderdelen commercieel  in te zetten. 

Sociale innovatie

Door intensieve observatie van eindafnemers worden de trends voor de toekomst verkend en dat leidt tot het op de markt zetten van enkele nieuwe producten per jaar.

Maar voor de klant specifieke onderdelen ziet het innovatieproces er anders uit.  Met de klant samen, specificeren de accountmanagers het ontwerp van een gewenst onderdeel. Hierbij heeft de klant ook voordeel van het feit dat Lehmann & Co. de hele waarde scheppende keten beheerst.

Voor de toekomst is er wel de ambitie om met nieuwe producten nieuwe markten te penetreren, zoals die van de medische techniek,  maar nu is de prioriteit dieper binnen te dringen  in bestaande markten. Daarbij kan het bedrijf profiteren van zijn kerncompetenties en langdurige contacten in de meubelindustrie in de regio.

Het bedrijf werkt samen met een Hogeschool uit de regio, vooral voor de ontwikkeling van materiaalkennis. Er is ook een samenwerking met een gespecialiseerd opleidingsinstituut in de regio, waar de medewerkers cursussen kunnen doen om zich verder te ontwikkelen tot bijvoorbeeld: Gezel en  Meester of tot Technicus en Ingenieur.  Daarnaast heeft het bedrijf  bijgedragen aan de primaire beroeps- opleiding van leerlingen in de commerciële richting, waarvan er enkele in dienst van het bedrijf zijn getreden.

Lehmann & CO heeft voorts een Potentialberatung (Kracht-advies) ingewonnen, mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het land NRW en het Europees Sociaal Fonds. In dat kader werd een nieuw flexibeler productieproces en een flexibeler  inzet van arbeid, gepaard gaand met minder machine stilstand,  gerealiseerd.  Nu is het  beter mogelijk rendabel vele kleine orders te produceren. Die verandering kwam juist op tijd om de veranderingen in het bestelgedrag van de klanten als gevolg van de crisis, op te vangen. 

Aanpak

De strategie van het bedrijf is om – in samenspraak met de personeelsvertegenwoordiging - door product- en organisatorische innovatie een vaste positie in de markt, de vestigingsplaats en het kernpersoneel  te behouden.

Alle medewerkers die direct met klanten communiceren, maar ook productiemedewerkers die bij het overleg met de klant worden betrokken,  zijn verantwoordelijk voor innovatie. Daar is geen aparte R&D afdeling voor. Iedereen moet zijn oren en ogen openhouden.  Eens per jaar wordt door allen intensief over nieuwe producten nagedacht. En overigens kunnen alle medewerkers op elk moment hun idee naar voren brengen bij de bedrijfsleiding. De deuren staan altijd open. 

Resultaten

Het bedrijf is zeer vitaal gebleven. Dat blijkt uit stijgende omzet en de bouw van een nieuwe productiehal.  Daarnaast heeft  Lehmann – anders dan de meeste andere MKB bedrijven - in de crisis twee afstudeerders in de productie-technische richting in dienst genomen. En die zeggen ze nodig te hebben ‘voor de ontwikkeling en realisatie van toekomstige producten’. 

Referentie

Pantel, P. (2009) Innovationen im Familienunternehmen. Bewusstsein für Herkunft  und  Zukunft. (Innovatie in een familiebedrijf. Bewustzijn van herkomst en toekomst.) Heft 4/2009.  (Zie de bijlage.)

Voor meer informatie over  het instrument  ‘Potentialberatung’, volg de link: http://www.gib.nrw.de/themen/arbeitsgestaltung-und-sicherung/potentialberatung

Thema’s: Dynamisch management & Leiderschap;  Externe samenwerking;  Innovatie & Innovatievermogen;

Sector: High Tech, Smart Materials (HTSM)

Bron: Case