nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: Mirna Korteweg
  • Datum van publicatie: 3 januari 2018
  • Datum van plaatsen: 3 januari 2018

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Van Dorp Rotterdam: ‘Ondernemers binnen de organisatie’
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Van Dorp Rotterdam: ‘Ondernemers binnen de organisatie’

2017 - Het familiebedrijf Van Dorp is een landelijk werkende totaalinstallateur die duurzame (energie) concepten voor de utiliteitsbouw levert. Landelijk werken er ongeveer 1000 werknemers. De vestiging Van Dorp Rotterdam heeft 150 medewerkers. Over deze vestiging gaat deze casebeschrijving.

 

Sociale innovatie

Duurzaam en innovatief zijn, dat zijn de speerpunten van het bedrijf. Dat vraagt om ondernemend gedrag van de werknemers. En dat wordt gestimuleerd en daarvoor wordt de ruimte gegeven aan alle medewerkers, van werkvoorbereiders en monteurs tot projectleiders en technisch beheerders.

De adjunct-vestigingsdirecteur, bijvoorbeeld, staat er voor, als hij zegt: “als je mensen verantwoordelijkheid geeft, dan moet je ze ook in de gelegenheid stellen om fouten te kunnen maken en daar weer van te leren”,

Binnen de twee afdelingen van de vestiging: Service & Onderhoud en Projecten, wordt samengewerkt in teams die op inhoudelijk niveau verantwoordelijk zijn voor eigen onderhoudswerkzaamheden bij klanten en voor eigen projecten. Ze zijn eindverantwoordelijk voor het resultaat. De bedrijfsleiders die de twee afdelingen leiden zijn vooral verantwoordelijk op tactisch en strategisch niveau. Dat laatste samen met een tweekoppige directie.

Medewerkers hebben veel direct contact met klanten en het bedrijf draagt uit dat de klant centraal staat. Dat maakt dat medewerkers al gauw met klanten meedenken en initiatieven voor hen nemen.

 

Aanpak

Er is hier sprake van een top-down strategie waarbij vooral gestuurd wordt op het centraal stellen van de klant en op verantwoordelijkheid nemen.

Het bedrijf heeft een transitie ingezet van een directieve leiderschapsstijl naar een meer dienende en motiverende leiderschapsstijl.

Maandelijks worden zogenoemde ‘toolbox-meetings’ gehouden, waarin de visie en doelen van de organisatie besproken worden en waar iedereen op de hoogte gehouden wordt van wat speelt; waar de organisatie staat en wat succesverhalen zijn.

Medewerkers worden gestimuleerd om eigen ideeën in de praktijk te brengen. Een bedrijfsleider zegt daarover: “Daar ben ik altijd heel makkelijk in, gewoon doen en dan zien we vanzelf wat het voor ons oplevert!”

 

Resultaten

Van Dorp Rotterdam is een zeer snel groeiende vestiging binnen het landelijk bedrijf Van Dorp. De klanttevredenheid staat nu op 7,5. Ook continuïteit wordt gezien als een belangrijk resultaat.

 

Lessons learned

Het gevoel van het mogen maken van fouten is nog niet helemaal naar tevredenheid verspreid, binnen Van Dorp Rotterdam. Loslaten en verantwoordelijkheid pakken lukt nog niet in alle gevallen; waarschijnlijk hangt dat samen met een recente fusie en reorganisatie en de oude directieve aansturing.

Er is hiernaast nog terrein te winnen op het gebied van aandacht voor evaluatie en reflectie.

 

Referentie

Korteweg Mirna, ‘Van Dorp Rotterdam; ‘Ondernemers binnen de organisatie’ Casebeschrijving. 2017 Rotterdam, Erasmus Universiteit & Leiden, TNO.