nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Auteur: AWVN
  • Datum van publicatie: 4 mei 2017
  • Datum van plaatsen: 4 mei 2017

Downloads

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Winst! Ondernemen tussen markt en mensen
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Winst! Ondernemen tussen markt en mensen

2015 – De Algemene Werkgevers Vereniging Nederland (AWVN) heeft ter gelegenheid van haar jaarcongres van 2015 het magazine: ‘Winst! Ondernemen tussen markt en mensen’ uitgegeven. 

Korte inhoud

In dit magazine is aandacht voor de visie van AWVN op ondernemen tussen markt en mensen. Kortgezegd is die visie dat het gaat om winst die economische en maatschappelijke waarde toevoegt. 

Er worden praktijkvoorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen gegeven, bijvoorbeeld: ‘Enexis/Buurkracht: duurzaam met de buren’ of ‘Achmea/Vrijwilligers goed verzekerd’. 

Er zijn achtergrondverhalen onder andere van Jan Rotmans over een ‘nieuwe orde’ die aan het ontstaan is; van Lodewijk Asscher over ‘Ongelijkheid heeft een kleur’ en opinies uit de vakbeweging, zoals die van Mariëtte Patijn van de FNV: ‘Werkgevers zijn meer dan ondernemers’.

Het magazine bevat columns van onder andere Kim Putters, Paul de Beer en Doekle Terpstra.

En er staan interviews in met leiders zoals Herman Wijffels, Mariëtte Hamer, Bernard Wientjes en Wiebe Draijer.

Tenslotte wordt ons een blik op sociaal verantwoord ondernemen in het verleden gegund, aan de hand van een aantal rolmodellen: Dirk Willem Stork, Frits Philips, Cornelis Honig, Jacob van Marken en Nehemia de Lieme. 

Referentie

AWVN, ‘Winst! Ondernemen tussen markt en mensen’. 2015. Het magazine is als bijlage toegevoegd.