In één dag van 278 naar 25 managers
Mijn reis naar zelforganisatie bij ABN AMRO
2024 – De manager van de divisie Personal Banking bij ABN AMRO beschrijft in bijgaand document zijn persoonlijke beleving van de verandering naar zelforganisatie die zo’n zes jaar geleden begon bij zijn divisie van de bank.
De sociale innovatie
In de zomer van 2018 stapte de bank voor 90% over naar beeldbankieren. Voorts werd de divisie van 3500 mensen in één dag ‘zelf organiserend’ gemaakt. Er werden 350 teams van 10 mensen gevormd. Het aantal managers werd gereduceerd van 278 tot 25. Er kwamen 28 ‘Skill leads’. De Skill leads waren geen lijnmanagers maar skill coaches; zij stuurden niet meer maar coachten. Daarnaast kwamen er Teamcoaches die de teams gingen begeleiden.
De aanpak
Vanaf 2015 werd binnen de divisie in het klein met zelf organiseren geëxperimenteerd: een leidinggevende werd bijvoorbeeld niet vervangen.
Steeds duidelijker werd het dat medewerkers die met klanten praten belangrijker zijn dan managers.
Ook binnen het managementteam werd al eerder begonnen met spreiden en delegeren van verantwoordelijkheden.
Lessons learned
Autonomie, vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn drie belangrijke en samenhangende concepten.
Teams ontwikkelen zich in dit opzicht met verschillende snelheden.
Regelmatige ‘alingnment-sessies’ helpen om te monitoren wat het team nodig heeft.
Dialoog en oprechte aandacht zijn belangrijker dan plotten van teams in een volwassenheidsmodel.
Sommige HR-processen (zoals promotie) kunnen het gevoel van psychologische veiligheid
onder druk zetten; beleg die processen niet in het team.
Randvoorwaarden
Ariaans beschrijft ook enkele randvoorwaarden voor zelforganisatie.
- Leiderschap en inrichting van een Support Systeem. Dat Support Systeem bestaat bij de bank – behalve uit het MT – uit Skill coaches en Teamcoaches. De primaire taak van de coaches is het verbinden van het ‘waarom’ (de purpose) met het ‘wat’ (de taak van het team).
- Onafhankelijk meten en bijsturen met een Growth Mindset. Het veranderingsproces bij de bank wordt onderzocht door een onderzoeksgroep van de VU. Dat is een noodzakelijke ondersteuning want: ‘Als je niet weet waar je staat weet je ook niet waar je naartoe moet’. Systematische feedback uit onderzoek is ook nodig als het gaat om uitproberen, experimenteren, met elkaar leren, vallen en weer opstaan.
- Evolutie versus Revolutie: bij grote veranderingen moet je radicale veranderingen organiseren om oude systemen en patronen echt te kunnen kraken.
Referentie
Klaas Ariaans: In één dag van 278 naar 25 managers. Mijn reis naar zelforganisatie bij ABN AMRO. NL – V4, 2024.
Het paper is als bijlage bijgevoegd.