PRO6 managers
Samen Beter Bouwen
2024 – PRO6 managers uit Amersfoort biedt aan bedrijven in de sector bouw en infrastructuur diensten aan zoals: projectmanagement, contractmanagement en financieel management. Bij dit bureau werken nu circa. 30 mensen; het werd in 2007 opgericht. In een casestudy onderzocht Pieter Wanten de sociale innovatie in dit bedrijf.
De sociale innovatie
PRO6 managers is georganiseerd volgens de principes van de Holacracy, een organisatiemodel dat traditionele hiërarchie vervangt door een systeem van zelfsturing. De verdeling van zowel traditionele ‘staffuncties’ (HR, IT, Finance) als ‘lijnfuncties’ (teamleider, afdelingshoofd) worden uitdrukt in rollen.
De diensten aan klanten worden verleend door klantteams.
Strategie
PRO6 managers richt zich vooral op het aanpakken van complexe projecten binnen de bouw, infrastructuur en energietransitie. Daarbij streven ze naar het behalen van innovatieve en duurzame resultaten. Het motto van het bedrijf is: ‘Samen Beter Bouwen’. Het doel is de bij een project betrokken partijen samen te brengen om de kwaliteit van het resultaat te verhogen. Het door PRO6 managers ontwikkelde ‘Bouwteam-model’ is daarvan een uitwerking.
De strategie wordt bepaald vanuit de board; de board wordt gevormd door de huidige vier aandeelhouders, plus de Lead-Link en de Rep-Link (zie hieronder).
Structuur
PRO6 managers is een projectorganisatie. De projecten voor klanten worden door ‘klantteams’ gerealiseerd. Bestuur-, management- en staftaken worden in ‘rollen’ door medewerkers en aandeelhouders vervuld. Voorbeelden van deze rollen zijn ICT-beheerder, officemanager, of websitebeheerder. Dit geeft medewerkers meer ruimte voor eigen initiatief en verantwoordelijkheid. Ze hebben één dag in de week (vrijdag) om gezamenlijk de werkzaamheden die bij de rollen behoren uit te voeren.
Binnen Holacracy zijn er belangrijke rollen; Lead-link, Rep-link, Facilitator en Secretary.
- De Lead-Link is verantwoordelijk voor het toewijzen van rollen, prioriteiten stellen en het toewijzen van middelen. De persoon die deze rol vervult, wordt door de aandeelhouders gekozen.
- De Rep-Link vertegenwoordigt de belangen van de medewerkers in de board en wordt door de medewerkers gekozen.
- De Facilitator begeleidt de vergaderingen en zorgt ervoor dat alle stemmen gehoord worden. Ieder jaar wordt in een stemronde bepaald wie Facilitator wordt.
- Zo ook de Secretary. Deze is verantwoordelijk voor het documenteren van de besluiten, rollen en verantwoordelijkheden binnen de kring.
Cultuur
De aandeelhouders tonen vertrouwen in de medewerkers. De medewerkers pakken de verantwoordelijkheid op en voelen eigenaarschap. De board stelt de tevredenheid van de klanten en de betrokkenheid en ontwikkeling van medewerkers voorop. Het financiële resultaat volgt daarop.
Werkwijze
De opdrachten worden geworven door de ervaren medewerkers. In het interne overleg wordt een klantteam gevormd. Gemiddeld 80% van de werktijd werken de medewerkers in projecten voor klanten. 20% wordt besteed aan de eigen ontwikkeling en het vervullen van een rol.
Resultaat
Klanten vinden dat PRO6 managers hoogwaardige en innovatieve diensten levert met een efficiënte en succesvolle projectuitvoering. Het bedrijf onderhoudt goede contacten met het netwerk van klanten en dat zorgt voor voldoende nieuwe opdrachten en continuïteit.
Medewerkers krijgen de ruimte om zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun projecten. Dit bevordert een sterk gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid bij het werk.
Lessons learned
Er moet aandacht zijn voor het leerproces dat samenwerken vooronderstelt en daarbij is transparantie een belangrijke sleutel.
Met het vervullen van rollen leren medewerkers eigen verantwoordelijkheid nemen, worden zij uitgedaagd en geprikkeld, leren ze van het werk en raken zeer betrokken.
Referentie
Wanten, Pieter: PRO6 managers – Samen Beter Bouwen. (2024) Leiden TNO.
Het hele caseverslag is te downloaden met de knop hieronder.