Van Dorp Rotterdam: ‘Ondernemers binnen de organisatie’

2022 – Van Dorp Rotterdam is één van de 22 autonome vestigingen van de landelijk werkende totaalinstallateur Van Dorp. Dit bedrijf is een technisch dienstverlenend familiebedrijf dat diensten aanbiedt voor de gebouwde omgeving op het gebied van Ontwerp & Projectrealisatie, Technisch Beheer en Energie & Verduurzaming. Bij Van Dorp werken landelijk 1500 medewerkers.

Van Dorp Rotterdam is één van de grootste van deze vestigingen; vestiging Rotterdam bestaat uit een regionaal servicebedrijf met 200 medewerkers en een landelijk projectenbedrijf met 80 medewerkers. Het bedrijf omvat drie verschillende afdelingen: Technisch Beheer, Klant Specifiek Werk (KSW) en Projecten, die ondersteund worden door verschillende stafafdelingen en een centraal dienstencentrum.

Sociale Innovatie

‘Duurzaam en innovatief zijn’, dat zijn de speerpunten van het bedrijf. Dat vraagt om ondernemend gedrag van de werknemers. Dat wordt gestimuleerd en daarvoor wordt de ruimte gegeven aan alle medewerkers, van werkvoorbereiders en monteurs tot projectleiders en technisch beheerders.

De adjunct-vestigingsdirecteur, bijvoorbeeld, staat er voor, als hij zegt: “als je mensen verantwoordelijkheid geeft, dan moet je ze ook in de gelegenheid stellen om fouten te kunnen maken en daar weer van te leren”.

Binnen de afdelingen wordt samengewerkt in teams die op inhoudelijk niveau verantwoordelijk zijn voor eigen werkzaamheden bij klanten en voor eigen projecten. Ze zijn als team eindverantwoordelijk voor het resultaat. De bedrijfsleiders die de afdelingen leiden zijn vooral verantwoordelijk op tactisch en operationeel niveau.

Medewerkers hebben veel direct contact met klanten en het bedrijf draagt uit dat de klant centraal staat. Dat maakt dat medewerkers al gauw met klanten meedenken en initiatieven voor hen nemen.

 

Aanpak

Er is hier sprake van een top-down strategie waarbij vooral gestuurd wordt op het centraal stellen van de klant en op verantwoordelijkheid nemen.

Het bedrijf heeft een transitie ingezet van een directieve leiderschapsstijl naar een meer dienende en motiverende leiderschapsstijl.

Maandelijks worden zogenoemde ‘toolbox-meetings’ gehouden, waarin de visie en doelen van de organisatie besproken worden en waar iedereen op de hoogte gehouden wordt van wat speelt; waar de organisatie staat en wat succesverhalen zijn.

Medewerkers worden gestimuleerd om eigen ideeën in de praktijk te brengen. Een bedrijfsleider zegt daarover: “Daar ben ik altijd heel makkelijk in, gewoon doen en dan zien we vanzelf wat het voor ons oplevert!”

 

Resultaten

Van Dorp Rotterdam is een zeer snel groeiende vestiging binnen het landelijk bedrijf Van Dorp. De klanttevredenheid staat nu op 7,5. Ook continuïteit wordt gezien als een belangrijk resultaat.

 

Lessons learned

Het gevoel van het mogen maken van fouten is nog niet helemaal naar tevredenheid verspreid, binnen Van Dorp Rotterdam. Loslaten en verantwoordelijkheid pakken lukt nog niet in alle gevallen; waarschijnlijk hangt dat samen met een recente fusie en reorganisatie en de oude directieve aansturing.

Er is hiernaast nog terrein te winnen op het gebied van systematische aandacht voor evaluatie en reflectie en leren van fouten.

Referentie

Korteweg Mirna, (2017) ‘Van Dorp Rotterdam; ‘Ondernemers binnen de organisatie’ Casebeschrijving. Rotterdam, Erasmus Universiteit & Leiden, TNO.

en

Update Van Dorp Rotterdam, dec. 2022 door een contactpersoon uit het bedrijf, van de casebeschrijving door Mirna Korteweg (2017).