VANDAAG

Specialist in zorgzaken

2024 – VANDAAG ondersteunt landelijk zorg- en MKB-organisaties bij de strategische en operationele uitdagingen in bedrijfsvoering. Het doel van de organisatie is om klanten op zo’n manier te ondersteunen dat ze zich volledig kunnen focussen op de uitvoering van hun primaire proces. Dit doet VANDAAG door het verlenen van diensten zoals het opstellen van een businessplan, het implementeren van software en het ondersteunen van de bedrijfsvoering door middel van dashboards met stuurinformatie. Het bedrijf is sinds de oprichting in 2014 geleidelijk aan gegroeid en bestaat momenteel uit circa 50 medewerkers (hoofdzakelijk hoogopgeleiden).

De sociale innovatie

De oprichting van het bedrijf kan gezien worden als een ‘sociale innovatie’. Vanaf het begin heeft VANDAAG ingezet op een horizontale organisatiestructuur waar in de praktijk geen hiërarchische verschillen zijn tussen werknemers. Alle werknemers, inclusief de drie founders (de directie), zijn gelijkwaardig en worden met dezelfde normen en waarden behandeld. Vitaliteit en werkgeluk staan hoog aangeschreven en er wordt geïnvesteerd in de kennis en kunde van de werknemers door middel van opleidingen en een persoonlijk groeiplan.

Werkwijze en structuur

VANDAAG stimuleert eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij haar werknemers door hen de ruimte te geven om zelf hun werk en teams te organiseren. Deze autonomie wordt ondersteund door duidelijke regels en afspraken, zowel intern als met externe partijen zoals de overheid. De vrijheid die werknemers krijgen is altijd gericht op het waarborgen van de kwaliteit en continuïteit van de organisatie. Samenwerking tussen medewerkers, klanten en de organisatie is essentieel om tot succesvolle resultaten te komen. Werknemers worden aangemoedigd om zelfstandig te werken en hebben een grote mate van controle over hun processen, ondersteund door tools zoals zelf ontwikkelde dashboards.

De organisatiestructuur heeft slechts twee hiërarchische lagen: de drie founders en de overige werknemers, die in acht specialistische teams zijn verdeeld. Elk specialistisch team draagt verantwoordelijkheid voor zijn eigen dienstverlening en werkt ook aan interne optimalisaties voor VANDAAG zelf. Medewerkers werken in klantteams, die per opdracht worden samengesteld voor de klant. Deze klantteams functioneren autonoom, zonder rapportageverplichting aan anderen buiten het team, wat de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de werknemers bevordert.

Resultaat

VANDAAG kent een groei van ongeveer 15% per jaar in aantal werknemers. Door vast te houden aan visie, missie en waarden is het VANDAAG gelukt om de structuur en cultuur te waarborgen ondanks de snelle groei. Dit heeft er ook voor gezorgd dat het bedrijf succesvol was en nog steeds is.

Referentie

Pieter Wanten: ‘VANDAAG – Specialist in zorgzaken’. (2024) Leiden: TNO

De gehele case-beschrijving is te downloaden via de knop hieronder.