Vertrouwen creëert waarde. Sociale innovatie in de logistiek

2013 – Om overeind te blijven in de concurrentiestrijd die ook in de logistieke sector woedt, moeten bedrijven bij de les blijven.  Traditioneel is er dan ook veel aandacht voor kostenbeheersing en technische innovatie. Sociale innovatie, waarbij de rol van het personeel centraler komt te staan, lijkt een ondergeschoven kindje. Terwijl dit bewezen concurrentievoordeel oplevert. 

Belang van Sociale innovatie

De EVO, de ondernemersvereniging in de logistiek heeft een gesprek georganiseerd over ‘Slim werkgeverschap’ en daarvan verslag gedaan in zijn blad. Aan het gesprek namen vier heren  deel. Erik Volkers van Tempo-Team, bracht onder meer naar voren dat betrokken werknemers loyaler zijn en dat in goed presterende ondernemingen werknemers zich veilig en gewaardeerd voelen; dat komt uit onderzoek naar voren.  Steven Dhondt van TNO, pleitte voor het organiseren van tegenspraak. Jack van der Veen van Nijenrode is overtuigd van de meerwaarde van sociale innovatie; werknemers gaan er beter door presteren.   Michael Heeren van Jong Logistiek Nederland bracht het belang van kennisdelen en vertrouwen in elkaar naar voren.

Bedrijven moeten investeren in de gezondheid van en verantwoordelijkheid geven aan hun medewerkers, ze moeten extra scholing bieden en job rotation organiseren. En echt belangrijk is  open en volledig communiceren.  Dat levert gezonde, goed presterende, loyale, goed ontwikkelde en met plezier werkende medewerkers op. Dat is eigentijd werkgeverschap of  ‘slim werkgeverschap’. 

Voorbeelden

In het gesprek worden voorbeelden aangehaald. Schiphol heeft voor zijn personeel een vitaliteitscheck en een employability budget ingevoerd.  Bij Astellas Pharma kunnen werknemers vertrekken en binnen twee jaar gegarandeerd weer terugkeren; door het risico voor de werknemer te verminderen wordt ontplooiing gestimuleerd. De Koekjesbakker Veldt heeft de regie over het productieproces op de werkvloer gelegd. Bovendien krijgen de werknemers 2 uur per week ruimte om met elkaar te praten over hoe het gaat en verbeteringen te bedenken en aan elkaar te presenteren. 

Waarom doen de meesten het niet?

Als Sociale innovatie zo veel voordelen oplevert, waarom doen de meeste bedrijven er dan nog niet aan? Een aantal redenen wordt aangevoerd: men weet er niet genoeg van; veranderen is moeilijk bij een bedrijf dat vanaf  ‘de apenrots’ wordt bestuurd; er zijn onvoldoende  verandercompetenties bij de leiding van bedrijven. 

Referentie

Aartrijk, Steven van; Vertrouwen creëert waarde. Sociale innovatie. In: EVO Logistiek – sept. 2013, p 18. Het blad met het artikel is opgenomen in de bijlage. 

Thema’s: Duurzame inzetbaarheid; Sociale innovatie

Sector: Logistiek

Bron: artikel